صفحه نخست | انواع غذا | انواع شیرینی | انواع دسر | هنر پذیرایی و نکات آشپزی | Iranian Foods

۱۳۸۷ اسفند ۱۰, شنبه

اکلر با خامه و کارامل

فر را با حرارت 450 درجه فارنهایت یا 200 درجه سانتیگراد گرم نموده از خمیر گلوله هایی به اندازه یک نارنگی کوچک به فاصله در سینی فر می چینیم سطح آن را با لبه کارد کمی صاف می نمائیم که مخروط نباشد و مطابق عکس بعد از طبخ روی آن کمی پهن شود (این شیرینی بزرگتر از اکلرهای معمولی است ) سینی را روی پنجره وسط فر قرار داده در فر را می بندیم . حرارت را 50 درجه کم می کنیم نان باید به مدت 15 تا 20 دقیقه با حرارت 400 درجه فارنهایت و یا 175 درجه سانتیگراد در فر بماند .
در این مدت در فر را به هیچ وجه باز نمی کنیم بعد مجددا 50 درجه حرارت را کم می کنیم و 15 تا 30 دقیقه دیگر می گذاریم نان در فر بماند تا نان کاملا پف کرده خشک و طلائی شود. سینی را بیرون می آوریم و صبر می کنیم تا نان ها سرد شود.
مواد لازم برای داخل شیرینی
1 . خامه - 350 گرم
2 . پودر قند - 125 گرم (5 قاشق سوپخوری پر)
3 . وانیل - نصف قاشق چایخوری (یا یک بسته وانیل شکری)
برای شربت کارامل
1 . شکر - 150 گرم (یک لیوان سرخالی )
2 . آب - 2 تا 3 قاشق سوپخوری
طرز تهیه خامه
خامه و وانیل را در ظرف استیل مانند گودی می ریزیم ، ظرف را در داخل ظرف دیگر محتوی یخ قرار می دهیم . مایه را با همزن برقی می زنیم تا خامه کمی سفت شود . پودر قند را کم کم در خامه می ریزیم و همزدن را ادامه می دهیم تا خامه کاملا سفت شود به طوری که از قاشق نریزد سر نان ها را با کارد تیزی یک دایره بر می داریم و داخل آن ها را از خامه پر کرده سر آنها را می گذاریم .
بعد کارامل را به طریق زیر آماده می نما ئیم :
شکر و 2 تا 3 قاشق آب را در ظرف کوچک گودی می ریزیم هم می زنیم تا شکر کمی مرطوب شود ظرف را روی آتش می گذاریم و در دقایق اول آن را هم نمی زنیم (باید توجه داشت که کارامل کردن شکر بسیار ساده است ولی دقت زیاد لازم دارد ، اگر در دقایق اول آن را هم بزنیم آب آن تبخیر شده دوباره شکرک می بندد ) وقتی ذرات شکر آب شده کم کم طلائی گردید گاهی آن را زیر و رو می کنیم تا شربت به رنگ طلائی پر رنگ در آید . باید دقت نمائیم که رنگ آن زیاد تیره نگردد و در نتیجه تلخ نشود و یا زیاد کمرنگ نباشد تا بعد از سرد شدن شکرک بزند.
در هر حال وقتی کارامل آماده شد آن را از روی آتش بر می داریم و پس از آنکه کمی سرد شد با قاشق مقداری از آن را برداشته به شکل الیاف ظریفی روی نان ها می دهیم.
این نکته قابل توجه است که کارامل به دو نوع تهیه می شود کارامل خشک و یا شربت کارامل در کارامل خشک وقتی شکر کارامل شد در آن آب نمی ریزیم و آن را مصرف می کنیم تا بعد از سرد شدن به حالت ترد و شکننده درآید.
ولی در شربت کارامل وقتی ذرات شکر کارامل شد و رنگ انداخت به تناسب شکر در آن آب می ریزیم و می جوشانیم تا به صورت شربت درآید.

هیچ نظری موجود نیست: