صفحه نخست | انواع غذا | انواع شیرینی | انواع دسر | هنر پذیرایی و نکات آشپزی | Iranian Foods

۱۳۸۷ بهمن ۱۳, یکشنبه

خورش ماست به طریق هندی

مواد لازم
1 . مرغ پاک کرده - 1 عدد(در حدود 5/1 کیلوگرم)
2 . ماست کیسه آب گرفته - 1کیلوگرم (میتوان 2 کیلوگرم ماست را 3 تا 4 ساعت قبل در کیسه ریخت ، تا آب آن رفته ، در حدود 1 کیلوگرم ماست سفت به دست بیاید.
3 . پیاز سرخ کرده - 2 قاشق سوپخوری
4 . گشنیز - 250گرم
5 . زیره نیمه کوب - نصف قاشق غذاخوری
6 . سیر - 3 تا 4 پر
7 . زعفران سائیده - 1قاشق چایخوری
8 . روغن - 100گرم
9 . نمک و فلفل بقدر کافی
طرز تهیه
مرغ را بعد از تمیز کردن و شستن،با یک لیوان آب و پیاز سرخ کرده،با حرارت ملایم می گذاریم بپزد. گشنیز را تمیز کرده، می شوئیم و ریز خرد می کنیم. سیر را کوبیده با گشنیز در روغن کمی سرخ می نمائیم و آن را در ظرف مرغ می ریزیم. زیره را اضافه نموده، زعفران را در کمی آب جوش حل می نماییم . نصف آن را در مرغ می ریزیم. به حد کافی نمک و فلفل به آن اضافه نموده،می گذاریم آب آن در حدود 3 تا 4 قاشق بماند.
مرغ را از ظرف خارج می کنیم،کمی که سرد شد،آن را قطعه قطعه می کنیم و استخوانهای درشت آن را بیرون می آوریم. مرغ را دوباره در ظرف می ریزیم؛حرارت را کاملا ملایم می نماییم؛ماست را با بقیه زعفران و کمی نمک مخلوط کرده، هم می زنیم تا کاملا صاف شود و داخل ظرف مرغ می ریزیم و هم می زنیم.
باید دقت کرد بعد از ریختن ماست، خورش نجوشد؛کافی است فقط ماست داغ شود؛در غیر این صورت ماست به علت جوشیدن می برد و خورش آب انداخته،به صورت دلخواه در نمی آید. در صورتی که مرغ با مقدار آب ذکر شده پخته نشد، کمی آب اضافه می نماییم. این خورش را می توانیم با گوشت تهیه کنیم؛در این صورت 500 گرم گوشت بدون استخوان کافی است. البته گوشت برای پختن به آب بیشتری احتیاج دارد.

هیچ نظری موجود نیست: