صفحه نخست | انواع غذا | انواع شیرینی | انواع دسر | هنر پذیرایی و نکات آشپزی | Iranian Foods

ه‍.ش. ۱۳۸۹ مهر ۳, شنبه

کباب ماهی

کباب ماهی

کباب ماهی

مواد لازم برای 6 نفر
1 . ماهی - 1عدد در حدود 1.5 کیلوگرم (بهتر است از نوعی باشد که سطح پهن تری دارد ، مثل ماهی آزاد پرورشی)
2 . آبلیمو - 1 استکان
3 . روغن مایع یا روغن زیتون - 1 استکان
4 . پودر کاری - 1 قاشق سوپخوری
5 . نمک و فلفل بقدر کافی
برای تزئین
1 . پیازچه - 1 دسته
2 . حلقه لیموترش یا نارنج -1 عدد
3 . کمپوت آلبالو - 1 عدد (با یک حلقه کوچک گوجه فرنگی می توانیم با یک شیئی استوانه ای شکل ،گوشت گوجه فرنگی را قالب بزنیم.این برای زیبایی تزئین ماهی است)
طرز تهیه
شکم ماهی را با قیچی چاک می دهیم و محتویات داخل شکم را بیرون آورده ،تمیز می شوئیم. ماهی را با دستمال خشک کرده ،روغن زیتون و آبلیمو و نمک و کاری را مخلوط نموده،مقداری از این سس را با قلم مو داخل شکم ماهی می مالیم.
با کارد تیزی روی سطح ماهی را خطوط عمیقی به طور منظم می کشیم ، کمی از سس را لای این شکافها با قلم مو می مالیم.
سینی فر را چرب می کنیم.ماهی را در سینی قرار داده ، فر را با حرارت 400 درجه فارنهایت یا 200 درجه سانتیگراد گرم می کنیم. سینی را روی پنجره وسط فر قرار می دهیم ، 30 تا 45 دقیقه با حرارت فوق می گذاریم ماهی در فر بماند. بعد حرارت را 50 درجه کم می نمائیم و گاهی از سس روغن و آبلیمو روی آن می دهیم. 30 تا 40 دقیقه دیگر می گذاریم ماهی در فر بماند تا کاملا برشته شود و این ماهی چون پوست دارد،کمی طولانی تر وقت برای کباب شدن می برد.
ریشه پیازچه را می بریم، قسمت سفید آن را به اندازه دو بند انگشت خرد کرده ، مقداری از قسمت سبز و سفید را به صورت رشته های ظریف در می آوریم. حلقه لیمو ترش را به شکل چهار مثلث می بریم و دو مثلث را بالای ماهی به شکل پاپیون قرار می دهیم و دانه آلبالو را وسط این دو مثلث می گذاریم .چند ساقه پیازچه را زیر لیمو ترش می چینیم و بقیه پیازچه ها را روی ماهی میریزیم.

ه‍.ش. ۱۳۸۹ شهریور ۲۵, پنجشنبه

خوراک سبزی بدون گوشت

یک نوع خوراک سبزی بدون گوشت رژیمی
مواد لازم
1 . پیاز متوسط - 2 عدد (100 گرم) 64 کالری
2 . به کوچک - 1 عدد (100 گرم) 61 کالری
3 . هویج متوسط - 2 عدد (100 گرم) 39 کالری
4 . آلوی خشک - 10 تا 12 عدد (50 گرم) 100 کالری
5 . گوجه فرنگی متوسط - 2 عدد (100 گرم) 22 کالری
6 . گرد لیمو عمانی و دارچین کمی
جمع کل کالری: 286 کالری
طرز تهیه
در صورت امکان بهتر است ، این نوع غذا در ظرف نسوز ، متناسب با مواد طبخ شود،که شکل آن بهم نخورد و با همان ظرف سر میز گذاشته شود.
هویج و پیاز را پوست کنده به شکل حلقه می بریم و به را به صورت 4 قاچ بریده ، قسمت تخم و سفتی وسط آن را می گیریم و مانند پره های پرتقال خرد می کنیم. آلوی خشک را شسته ، آماده می گذاریم.
در ظرف ، اول یک ردیف پیاز می ریزیم ، کمی از پیاز را نگاه می داریم .روی پیاز ، ابتدا هویج ، بعد به و سپس آلو می ریزیم و روی آلو را با بقیه پیاز می پوشانیم.
کمی گرد لیمو و دارچین روی آن می پاشیم و گوجه فرنگی ها را حلقه کرده ، در آخر کار روی سایر مواد می چینیم.
نصف استکان آب از کنار ظرف به داخل آن می ریزیم. در ظرف را می بندیم و ظرف را روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا جوش بیاید. بعد حرارت را ملایم تر می کنیم ، به حدی که از جوش نیفتد.
چون این خوراک کم آب است ، اگر آتش تند باشد قبل از اینکه بپزد آب آن تمام می شود و می سوزد. به طور کلی غذاهای بی گوشت باید با آب کمتری پخته شود که خوشمزه تر باشد و وقتی پخته شد اب نداشته باشد.

ه‍.ش. ۱۳۸۹ شهریور ۱۷, چهارشنبه

خمیر کلمی یا شوبا پنیر

مواد لازم
1 . تخم مرغ - 3 عدد
2 . آرد - 50 گرم (نصف پیمانه)
3 . آب نصف پیمانه (نصف لیوان معمولی)
4 . پنیر گریور رنده شده - 100 گرم
5 . خردل - 1 قاشق مربا خوری
6 . نمک و فلفل به قدر کافی
7 . روغن - 100 گرم (نصف پیمانه)
طرز تهیه
این پیش غذای گرم را می توانیم در فر پخته یا در روغن فراوان سرخ کنیم.
آب و روغن را در ظرف گودی می ریزیم و کمی نمک و فلفل و خردل را به آن اضافه کرده، می گذاریم جوش بیاید. آرد را می ریزیم هم می زنیم تا آب کاملا تبخیر شده،خمیری نرم و سفت به طوری که از ظرف جدا شود و آب آن کاملا کشیده شود،بدست بیاید.
ظرف را از روی آتش بر می داریم،می گذاریم کمی سرد شود. تخم مرغ ها را دانه دانه در آن می شکنیم و بهم می زنیم (باید هر تخم مرغ با دقت مخلوط شود،بعد تخم مرغ بعدی را بشکنیم تا خمیر کاملا نرم و بدون گلوله شود).
در آخر کار پنیر را به آن اضافه نموده ،مخلوط می کنیم. بعد روغن مایع فراوان را داغ می کنیم و از خمیر با قاشق مرباخوری گلوله های کوچکی به اندازه یک فندق به طوری که سطح روغن پوشیده شود، در روغن می اندازیم، حرارت را کمی ملایم می کنیم، وقتی نان ها پف کرده طلایی شد، از روغن خارج کرده ، آنها را در صافی می ریزیم تا روغن زیادی آن گرفته شود، یا سینی فر را کمی چرب می کنیم ، فر را با حرارت 400 درجه فارنهایت گرم می نمائیم، از خمیر گلوله های کوچکی به اندازه یک فندق با فاصله در سینی چیده ،سینی را روی پنجره وسط فر مدت 20 تا 30 دقیقه قرار می دهیم تا نان ها پف کرده طلایی شود.
روغن برای سرخ کردن اضافه بر مقدار ذکر شده لازم است.

ه‍.ش. ۱۳۸۹ شهریور ۱۵, دوشنبه

نیمرو

تخم مرغ نیمروی ساده

نیمرو

نیمرو



شاید درست کردن نیمروی تخم مرغ کار ساده‌ای باشد ولی چه بسا که در همین کار ساده به اشکال بر می‌خوریم، نیمروی خوب باید اولاً یک طرفه آن کمی برشته شود.
قسمت سفیده و قسمت زرده عسلی باشد در ضمن باید به ظرف هم نچسبد و سفیده آن هم خیلی نازک نشود.
روغن یا کره را در ظرفی که نباید زیاد بزرگ باشد آب می‌کنیم به حدی که زیاد داغ نشود بعد تخم مرغ را در آن می‌شکنیم حرارت را کمی ملایم می‌کنیم و کمی نمک و فلفل روی آن می‌پاشیم وقتی سفیده کاملاً بسته شد از روی آتش بر می‌داریم، اگر روغن زیاد داغ شود هم تخم مرغ می‌چسبد و هم سفیده نازک و خیلی برشته می‌شود.

ه‍.ش. ۱۳۸۹ شهریور ۱۳, شنبه

بستنی طالبی یا گرمک

مواد لازم
1 . طالبی پوست کنده و تخمه گرفته - 1.5 کیلوگرم
2 . شکر - 100 تا 150 گرم (به نسبت شیرینی طالبی)
3 . آبلیمو - 3 تا 4 قاشق سوپخوری
4 . خامه برای تزئین - 200 گرم
5 . پودر قند - 4 قاشق سوپخوری(100 گرم)
طرز تهیه
طالبی یا گرمک را به شکل پوره له می کنیم .شکر و آبلیمو را با آن مخلوط نموده،خوب هم می زنیم تا شکر کاملا حل شود. بعد آن را در ظرف فلزی یا ظرف مخصوص تهیه بستنی می ریزیم و در فریزر یا جایخی قرار می دهیم،کمی که بسته شد،آن را هم می زنیم و 2 تا 3 بار این عمل را تکرار می کنیم که بستنی یخ نزند،بعد می گذاریم بستنی کاملا ببندد.
خامه را با پودر قند و نصف قاشق چایخوری وانیل هم می زنیم تا سفت شده ، فرم بگیرد. بعد آن را در قیف می ریزیم. بستنی را در ظرف های پایه دار ریخته ، روی آن را با خامه در قیف تزئین می کنیم.