صفحه نخست | انواع غذا | انواع شیرینی | انواع دسر | هنر پذیرایی و نکات آشپزی | Iranian Foods

۱۳۸۷ بهمن ۲۰, یکشنبه

کوفته با سس ماست

مواد لازم برای 6 تا 8 نفر
1 . گوشت بدون چربی چرخ کرده - 750 گرم
2 . سبزی جعفری و گشنیز - 500 گرم
3 . برنج - 150 گرم (نصف لیوان)
4 . ماست چکیده ( کیسه ای) - 500 گرم (می توانیم یک کیلوگرم ماست معمولی را در کیسه ریخته آب آن را بگیریم)
5 . پیاز متوسط - 2 عدد
6 . پودر کاری - 1 قاشق سوپخوری
7 . ادویه - 2 قاشق مرباخوری
8 . زعفران سائیده - نصف قاشق چایخوری
9 . پیاز سرخ کرده - 2 قاشق سوپخوری
10 . نمک بقدر کافی
11 . روغن مایع یا جامد به اندازه کافی برای سرخ کردن کوفته ها
طرز تهیه
سبزی را تمیز کرده ، می شوئیم و در آبکش می ریزیم تا آب آن رفته وبه آسانی خرد شود . برنج را با دو لیوان آب و کمی نمک می جوشانیم ، در حدی که مغز برنج نرم شود. بعد آنرا در صافی می ریزیم تا آب آن برود . پیاز را رنده کرده ، آن را با نصفی از کاری و 1 قاشق ادویه و کمی نمک خوب مخلوط می نمائیم و گوشت را به آن اضافه کرده ، هم می زنیم و کمی مالش می دهیم تا تمام مواد کاملا مخلوط شود .
برنج و سبزی را داخلگوشت می ریزیم و هم می زنیم . اگر مایه کمی سفت بود ، 2 تا 3 قاشق آب در آن می ریزیم . باید تمام مواد با هم مخلوط شده و مایه چسبندگی پیدا کند.
پیاز سرخ کرده را با بقیه کاری وادویه و 3 لیوان آب و کمی نمک و در صورت امکان 1 قرص سوپ در قابلمه کم عمق ریخته ، ظرف را روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا جوش بیاید.
از مایه کوفته گلوله ای به اندازه یک نارنگی متوسط بر می داریم ، دست را کمی مرطوب می کنیم و مایه را در دست می غلطانیم تا کوفته ها کاملا گرد و صاف و منظم شود. کوفته ها را در کمی آرد می غلطانیم . روغن را در تابه مناسبی می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا داغ شود. کوفته ها را در روغن کمی سرخ می کنیم ، وقتی تمام کوفته ها آماده شد ، آنها را در آب پیاز جوشان می اندازیم .
باید توجه داشت قابلمه مسطح بوده ، گنجایش یک ردیف کوفته را داشته باشد تا کوفته ها روی هم قرار نگیرند . بعد از جوش آمدن در ظرف را می گذاریم . حدود 30 دقیقه باید کوفته ها بجوشند تا مغز آن ها کاملا پخته شود. در صورتی که بعد از پختن کوفته ها آب به مقدار زیاد باقی ماند ، در ظرف را باز می گذاریم تا آب کوفته در حدود نصف لیوان بشود.
زعفران را در کمی آب جوش حل کرده با کمی نمک و بقیه کاری داخل ماست می ریزیم و هم می زنیم ، اگر بخواهیم ماست خوشمزه تر شود ، نصف قرص سوپ را با کمی آب ، یکی دو جوش می دهیم و آن را با ماست مخلوط می نمائیم . کوفته ها را در یک ردیف در ظرف مناسبی می چینیم . ابتدا آب کوفته ها را روی آن میریزیم ، بعد ماست را می ریزیم . باید کوفته ها از ماست کاملا پوشیده شود
در آخر کار مقدار کمی جعفری خرد کرده روی آن می پاشیم .
بهتر است ماست را جداگانه کمی گرم کنیم بعد روی کوفته ها بریزیم باید توجه داشت که ماست فقط گرم شود و نجوشد.
کوفته با سس ماست

کوفته با سس ماست

هیچ نظری موجود نیست: