صفحه نخست | انواع غذا | انواع شیرینی | انواع دسر | هنر پذیرایی و نکات آشپزی | Iranian Foods

۱۳۸۷ بهمن ۲۳, چهارشنبه

ژیگوی فرانسوی

مواد لازم برای 10 تا 12 نفر
1 . ران گوسفند - 1 عدد (در حدود 2 کیلو گرم)
2 . سیر - یک بوته
3 . نعناع و ترخان - یک دسته کوچک
4 . روغن مایع - 100 گرم
5 . سبزیجات پخته شده (هویج خرد شده ، لبیای سفید پخته شده ، نخود سبز ، لوبیای سبز پخته شده - از هر کدام یک لیوان
6 . کره - 100 گرم
7 . نمک و فلفل به قدر کافی
طرز تهیه
استخوان های انتهای ران و استخوان سر ماهیچه را قطع می کنیم . میتوانیم از قصاب بخواهیم که آن را آماده کند ، گوشت را می شوئیم ، خشک می کنیم . سطح گوشت را با کارد سوراخ های عمیقی می نمائیم و پرهای سیر را پوست کنده در آن عمقا فرو می نمائیم.
روغن مایع را در قابلمه مناسبی می ریزیم . ظرف را روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا روغن داغ شود . ران را در قابلمه می گذاریم ، در آن را می بندیم ، گاهی آن را زیر و رو می نمائیم تا آب گوشت کاملا کشیده شود و دو طرف گوشت سرخ گردد . نکته حساس در طبخ ژیگو آن است که گوشت نباید به شکل گوشت آبپز درآید. بعد از سرخ شدن کم کم از کنار ظرف آب در آن می ریزیم . چند حبه سیر و نعناع و ترخان را بدون خرد کردن کنار ظرف ژیگو می ریزیم ، می گذاریم ژیگو پخته شود .
ما ایرانی ها معمولا گوشت را کاملا پخته دوست داریم ، ولی طبخ ژیگوی صحیح در آن است که کاملا خون دار مصرف شود و به شکل کباب پخته گردد. البته نوع گوشت باید مطلوب باشد ، یعنی با کمتر پخته شدن قابل استفاده باشد. در هر حال وقتی گوشت آماده شد ، باید کمی آب که در حقیقت سس گوشت است داشته باشد.
دسته سبزیجات را از ظرف خارج می نمائیم . کره را روی سبزیجات پخته می ریزیم ، می گذاریم آب شود و جذب سبزیجات گردد.
ژیگو را در دیس قرار می دهیم . چند حلقه از آن را می بریم ، کنار قطعه درسته می گذاریم . سبزیجات پخته شده را اطراف ژیگو می ریزیم و سس را روی آن می دهیم.
ژیگوی فرانسوی

ژیگوی فرانسوی

هیچ نظری موجود نیست: