صفحه نخست | انواع غذا | انواع شیرینی | انواع دسر | هنر پذیرایی و نکات آشپزی | Iranian Foods

۱۳۸۷ بهمن ۱۸, جمعه

ژله میوه با تزئین سیب

این ژله بسیار آسان و زیبا و خوشمزه است.
مواد لازم برای ۱۰ تا ۱۲ نفر
۱ . آب انار یا آب پرتقال - ۵ لیوان (می توانیم از سه بسته ژله پرتقال یا انار استفاده کنیم ولی آب میوه لطف دیگری دارد)
۲ . ژلاتین - ۷ ورق(۲۰ گرم) ورق های ژلاتین از نظر ضخامت با هم متفاوت هستند بهتر است آن ها را وزن کنیم.
۳ . شکر - بستگی به نوع میوه دارد که چقدر دوست داریم شیرین باشد.
۴ . سیب سفید لبنانی یک اندازه - ۸ تا ۱۰ عدد
۵ . شکر برای سیب ۲۰۰ گرم (۱ لیوان)
۶ . خامه - ۱۵۰ گرم
۷ . پودر قند - ۲ قاشق سوپخوری (۵۰ گرم)
طرز تهیه
ژلاتین را خرد کرده در ظرف کوچکی می ریزیم . مقداری آب جوش به حدی که روی ژلاتین را بگیرد در ژلاتین ریخته،ظرف را روی بخار آب جوش قرار می دهیم . گاهی آن را هم می زنیم تا ذرات ژلاتین کاملا حل شود .
مقداری شکر در آب میوه می ریزیم .ظرف آب میوه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا ذرات شکر حل شود. ژلاتین حل شده را با آب میوه مخلوط کرده ، مایه را در قالب ریخته ، قالب را در یخچال می گذاریم تا ژله بسته شود .
در صورت مصرف ژله آماده شده ، ژله را در ظرفی ریخته ، دو لیوان آب جوش روی آن می ریزیم ، هم می زنیم تا ذرات ژله کاملا حل شود ، بعد یک لیوان آب سرد با آن مخلوط می نما ئیم . (نوع بسته های ژله از نظر مقدار ژلاتینی که دارد فرق می کند . در گذشته هر بسته ژله دو لیوان آب لازم داشته ، ولی امروز مقدار کمتری آب باید ریخت ، مگر بر روی بسته مقدار آب آن دقیقا نوشته شده باشد).
در صورتی که ژله را حل کرده در یخچال قرار دادیم و بعد از مدتی بسته نشد ، ۲ تا ۳ ورق ژلاتین را در آب جوش ، حل کرده با ژله مخلوط می نما ئیم تا به حد کافی بسته شود .
در هر حال ژله حل شده آماده را در قالب ریخته ، در یخچال می گذاریم تا بسته شود.
سیب ها را پوست کنده ، از قسمت دم یک دایره کوچک بر می داریم و داخل سیب را در حدی که تخمه و قسمت سفت آن گرفته شود ، خالی می نمائیم. ظرفی را آب می ریزیم ، کمی آبلیمو در آب ریخته،سیب ها را در آب می اندازیم تا رنگ آن تیره نشود.
تمام سیب ها را به همین طریق آماده می کنیم . بعد سیب ها را از آب خارج کرده ، سیب های آماده شده را در ظرفی که گنجایش یک ردیف سیب را داشته می چینیم .
دو لیوان آب ، یک لیوان شکر ، کمی آبلیمو داخل ظرف می ریزیم. ظرف را روی حرارت کمی ملایم قرار می دهیم . می گذاریم سیب ها بپزد ، ولی له نشود و فرم خود را از دست ندهد . ظرف را از روی آتش بر می داریم ، می گذاریم سرد شود .
خامه را با نصف قاشق چایخوری وانیل در ظرف کوچکی می ریزیم ، ظرف را روی ظرف یخی قرار می دهیم ، خامه را با هم زن برقی هم می زنیم تا سفت شده ، فرم بگیرد . پودر قند را کم کم با خامه مخلوط می نمائیم . ژله که کاملا بسته شد، قالب را یک لحظه در آب نیم گرم قرار می دهیم . آب باید به حدی باشد که تا لبه قالب برسد ، ولی داخل قالب نگردد.
ظرف قشنگ متناسب با ژله را روی دهانه قالب قرار می دهیم و ژله را در ظرف بر می گردانیم. خامه را در قیف مخصوص ریخته ، دور ژله را یک ردیف خامه به شکل گل می ریزیم .
سیب ها را در صافی می گذاریم و وقتی آب آن گرفته شد به طور منظم دور ژله می چینیم و روی هر سیب را یک گل خامه ریخته ، در صورت امکان با یک تکه کوچک و ظریف ، مربای سبز یا قرمز یا نصف حلقه کیوی کنار خامه روی سیب را تزئین می نماییم.
شربتی که سیب ها در آن پخته شده ، مثل آب کمپوت خوشمزه است و می توان از آن استفاده نمود .
دستور این ژله با همه سادگی طولانی شد. چون اغلب سوالهایی می شد که الزاما باید همه نکات را دقیقا توضیح داد.
کسانی که از ژله درست کردن و فرم گرفتن خامه و پختن سیب آگاهی دارند به سادگی می توانند این ژله را آماده کنند.
ژله میوه با تزئین سیب

ژله میوه با تزئین سیب

هیچ نظری موجود نیست: