صفحه نخست | انواع غذا | انواع شیرینی | انواع دسر | هنر پذیرایی و نکات آشپزی | Iranian Foods

۱۳۸۷ بهمن ۶, یکشنبه

نکته مهم در استفاده از پیمانه و ترازو

با تمام دقتی که در شرح و توضیح دستورهای صحیح طباخی وشیرینی پزی به کار رفته است،گاه خوانندگان عزیز به مشکلاتی برخورد می کنند که از بی توجهی و کم حوصلگی ناشی می شود و در نتیجه مواد گرانقیمت و وقت عزیز به هدر می رود.مخصوصا در رشته شیرینی پزی با وجود تذکرات مکرر از نظر اندازه گیری و توزین دقیق مواد مورد مصرف دچار اشتباه می شوند.
همانطور که در موارد گوناگون اشاره شده است ، تهیه انواع شیرینیها به نحو مطلوب در درجه اول مستلزم دقت در اندازه گیری و سنجش مواد اولیه است، زیرا کم یا زیاد بودن ، حتی چند گرم از مواد درنتیجه کار موثر است.
به عنوان مثال برخی از بانوان در موارد مختلف از پیمانه به عنوان ترازو استفاده میکنند وتوجه ندارند که مثلا در مایعات وزن یک پیمانه روغن مایع با یک پیمانه آرد برابر نیست،بلکه وزن روغن بیش از دو برابر آرد است . برای توضیح بیشتر به ذکر مثالی در این زمینه می پردازم:
در دستور تهیه نان نخودچی آمده است : 1 کیلوگرم آرد نخودچی با 500 گرم روغن باید مخلوط شود . یعنی وزن مقدار آرد نخودچی باید 2 برابر روغن باشد.
حال اگر 2 پیمانه ارد نخودچی و 1 پیمانه روغن برداریم ، مقدار آرد نخودچی 150 گرم و مقدار روغن 200 گرم خواهد شد و در این صورت آرد نخودچی نه تنها دو برابر روغن نیست ، بلکه 50 گرم نیز از آن کمتر است! با این اشتباه مواد شیرینی در روغن خواهد جوشید و جز تاسف نتیجه ای برای خواننده و مولف ببار نخواهد آورد.
با توجه به آنچه گفته شد ، لازم است در مورد اندازه و وزن مواد دقت زیادی مبذول گردد تا نتیجه کار رضایت بخش باشد.

هیچ نظری موجود نیست: