صفحه نخست | انواع غذا | انواع شیرینی | انواع دسر | هنر پذیرایی و نکات آشپزی | Iranian Foods

۱۳۸۷ بهمن ۱۱, جمعه

نکات مهم در طبخ سبزی

برای اینکه سبزیها بعد از طبخ سبز یا سفید بمانند و رنگ طبیعی را حفظ کنند باید به نکات ذیل توجه نمود.
1- بطور کلی آب را قبل از ریختن سبزی باید جوشاند و سبزی را در آب جوشان ریخت و حرارت تند و یکنواخت بدان داد.
2- در ظرف سبزی را موقع پختن نباید بست.
3- سبزی تا حدی باید پخته شود که قابل خوردن باشد و زیادتر از این حد طعم و رنگ آن تغییر می کند.
4- برای سبزیهائی از قبیل نخود سبز که می خواهیم سبز بمانند بنسبت هر یک کیلوگرم نخود یک قاشق مرباخوری جوش شیرین بلافاصله بعد از ریختن نخود در آب بآن اضافه می کنیم و برای هر نیم کیلو لوبیای سبز دو قاشق مرباخوری جوش شیرین لازم است. و برای هر 3 کیلو اسفناج یک قاشق مرباخوری جوش شیرین کافیست.
5- برای سبزیهائی مانند پیاز ریز –گل کلم-تره فرنگی مارچوبه-کرفس به جوش شیرین احتیاجی نیست کافی است بعد از جوش آمدن آب سبزی را بریزیم و در آنرا باز می گذاریم تا سبزی بپزد و در اواخر طبخ کمی نمک بان اضافه کنیم.
6- نمک سبزیها را بطور کلی باید در اواخر طبخ اضافه کنیم.
7- ظرفی که سبزی در آن طبخ میشود باید لعابی و بزرگ و محتوی آب فراوان باشد بطوریکه سبزی ها روی هم انباشته نشود(بدیهی است که طبخ این نوع سبزی فقط از لحاظ خوش رنگ ماندن و ظاهر خوب داشتن و استفاده در طبخ تشریفاتی است حال آنکه مزه و طعم سبزی در این مقدار ای بین می رود.)
8- اگر حفظ رنگ طبیعی سبزی مورد نظر نباشد و بخواهیم سبزی دارای طعم بهتری شود و مواد مغذی ان محفوظ بمانند ان مقدار اب در سبزی بریزیم که بعد از طبخ آب آضافی بجا نماند.
9- بطور کلی بعد از ریختن و کشیده شدن آن گذاشت و سبزی را دوباره روی حرارت ملایم قرار داد تا کره آب شود و به خورد سبزی برود.

هیچ نظری موجود نیست: