صفحه نخست | انواع غذا | انواع شیرینی | انواع دسر | هنر پذیرایی و نکات آشپزی | Iranian Foods

ه‍.ش. ۱۳۸۷ دی ۲۷, جمعه

هنر پذیرایی از مهمانان

متاسفانه ذائقه مشخص اغلب مهمانها همیشه ناشناخته است ولی لااقل موقعیت مهمانها ، سن و شغل و ملیت آنها را می توان شناخت وطرز پذیرایی و نوع غذا را با آنان تطبیق داد.
در پذیرایی های با شکوه با به رخ کشیدن اشیا قیمتی که مورد لزوم نیستند و تهیه لوازم عجیب و غریب مدعوین را نباید معذب کرد.
در مهمانی های تشریفاتی که در آن بهترین و ارزنده ترین ظرف های نقره و کریستال و ظریفترین ظروف چینی و سفره های کمیاب به کار برده می شود وجود کارگران مسلط و وارد و پیش خدمت های کار آزموده ضروری و حتمی است و می شود این اشخاص را فقط برای یک شب در خدمت گرفت و بالعکس پذیرایی با سرویس های بدل چینی هر چقدر هم دل فریب باشد دو نفر خوانسالار (پیش خدمت مخصوص) با فراک و دستکش های سفید لازم ندارد .
همچنین یک کدبانو هر چقدر مسلط و هنرمند باشد نمی تواند بدون خدمتکار آزموده و یا فقط با یک پیش خدمت میهمانی بزرگی را اداره کند.
رعایت تناسب و وسعت اتاق پذیرایی و غذا خوری با تعداد مهمانها ضروری است یک مهمانی موفقیت پیدا نمی کند مگر اینکه مدعوین جای کافی برای نشستن و حرکت کردن و قرار دادن اشیا مورد لزوم در اختیار داشته باشند.
پذیرایی خوب ارزش آنرا دارد که مدعوین کمتر باشند و آسایش آنها بیشتر در نظر گرفته شود .
هرچه جمعیت بیشتر باشد طبیعی است که همهمه و صدا وخنده بیشتر می شود و پذیرایی از آنها مشکل تر می شود و به اشکال می توان جریان هوا و میزان حرارت را تنظیم کرد.
چه بسیار میهمانی ها و دعوت های مجلل که به علت آلودگی هوا و حرارت نامناسب و در نتیجه بواسطه سلب آسایش مهمانها به هدر رفته است.
باید دقت کرد ظروف و اشیایی که در مهمانی ها به کار می رود با هم جور باشد و در پذیرایی هایی که از وسایل و ظرفهای عتیقه و گرانقیمت استفاده می شود باید از به کار بردن اجناس و ظروف کم ارزش ومعمولی خودداری شود .
مثلا در یک مهمانی که مبلمان آن استیل است و سایر لوازم از ظروفی مانند کریستال و نقره های ارزنده تهیه شده است استفاده از یک یا چند ظرف بدل چینی و پلاستیک یا شیشه بسیار زننده است ، درست است که قواعد و اصول کلی را نمی توان زیر پا گذاشت ولی کسی اگر آنقدر ذوق و سلیقه داشته باشد که بتواند اشیا و ظروف با ارزش دیرینه را با اشیا ارزنده جدید جور و هماهنگ کند این ابتکار نباید از او گرفته شود ، زیرا یک هنرمند ، خوب می داند همانطور که تقارن و نزدیکی اشیا موجد زیبایی است اختلاف و تباین آنها هم در صورتیکه با دقت و ظرافت همراه باشد موجب هماهنگی و قشنگی می گردد.
اگر زیبایی ظروف و تناسب ظروف و سایر لوازم پذیرایی را در نظر نگیریم غذای تمام شده مثل این است که اصولا شروع نشده است.
شاید در قدیم مرسوم بود که ظرف بزرگ با ارزشی را (بدون استفاده) فقط به خاطر شکوه و جلوه سفره وسط آن قرار می دادند ولی اکنون سفره را با شمعدان های قشنگ و کوچک و گلدان های بدون پایه و گلهای ساقه کوتاه زیبا می کنند و باری جلوه بخشیدن بیشتر می توان اطراف سفره را نیز با چند ساقه از گل های شاداب و با طراوت زینت داد به شرط آن که سطح و اطراف میز از گل انباشته نشود و سفره تبدیل به ویترین گل فروشی نگردد.
عطر و بوی گل ها را نیز باید در نظر گرفت که در نهایت ملایمت باشد و عطر غذاها را از بین نبرد و هوای اتاق را سنگین نکند.
نور و رنگ چراغ ها را نیز باید مد نظر قرار داد . نوری که از بالا به میز می تابد باید گرم و ملایم باشد تلائلو و درخشندگی خیره کننده بهتر است مستقیم به میز نتابد.
طرز چیدن میز و پذیرایی در ساعت مختلف فرق می کند و بستگی به موقعیت اشخاص و انواع غذا دارد و به این ترتیب طرز پذیرایی و چیدن میز صبحانه تا شام را تا حدی که ممکن است در همین وبگاه توضیح می دهیم.
نکته قابل توجه این است که روی میز را در صورت استفاده از سفره در هر یک از ساعات مختلف پذیرایی بهتر است با پارچه نرمی مانند ماهوت و امثال آن پوشانید به طوری که فقط سطح میز را بپوشاند و از اطراف آن آویخته نشود.
این عمل از به هم خوردن ظروف و کارد و چنگال می کاهد و در صورتی که از دستمال های زیر بشقاب و شمن دوتابل (دستمال های مخصوص بلندی که از نوع زیر بشقابی و به درازا وسط میز می افتد) به جای سفره استفاده می کنیم باید چوب میز از نوع ارزنده و جالب باشد.

هیچ نظری موجود نیست: