صفحه نخست | انواع غذا | انواع شیرینی | انواع دسر | هنر پذیرایی و نکات آشپزی | Iranian Foods

۱۳۸۹ خرداد ۵, چهارشنبه

بنیه سیب کاراملیزه

این شیرینی بسیار لذیذ و زیباست ولی برای تهیه کارامل آن باید دقت و تجربه به کار برد.
مواد لازم
1 . سیب درشت - 3 عدد
2 . خمیر بنیه - 2 لیوان
3 . بادام زمینی بو داده خرد شده بدون نمک - 100 گرم
طرز تهیه
ابتدا خمیر بنیه را آماده می نمائیم
3 عدد تخم مرغ را با نصف لیوان شیر و 1 قاشق مرباخوری جوش شیرین و 3 قاشق سوپخوری روغن مایع کاملا مخلوط می نمائیم هم می زنیم و بعد 1 لیوان آرد کم کم در مایه می ریزیم . بهتر است با همزن برقی مخلوط کنیم تا خمیر صاف و بدون گلوله شود.
سیب را پوست می کنیم و به شکل حلقه نازک می بریم و هر حلقه را دونیم می نمائیم و قسمت سفت و تخم وسط آن را می گیریم.
روغن مایع فراوان را در ظرف گود مناسبی می ریزیم ، روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا داغ شود بحدی که دود نکند.
ظرف خمیر را نزدیک ظرف روغن می بریم و قطعات سیب را در خمیر می ریزیم بطوریکه کاملا با خمیر آغشته شود و بعد دانه دانه در روغن می اندازیم.
دقت کنید سیب ها در یک ردیف در روغن قرار بگیرند و بهم نچسبند. یکطرف سیب ها که طلایی شد با چنگال آن را برمی گردانیم تا طرف دیگر آن نیز برشته شود، به همین ترتیب تمام بنیه ها را آماده می نمائیم.
طرز تهیه کارامل
یک لیوان شکر را در ظرف کوچکی می ریزیم 3 تا 4 قاشق سوپخوری آب اضافه می کنیم ، کافی است شکر فقط مرطوب شود. ظرف را روی آتش می گذاریم ، در دقایق اول آنرا هم نمی زنیم تا ذرات شکر حل شده به صورت شربت غلیظی درآید و کم کم طلائی شود ، گاهی آنرا هم می زنیم تا تمام ذرات شکر طلائی گردد (نکته حساس در کارامل کردن شکر آنست که شربت به حد کافی کارامل شود ، اگر زیاد بماند سیاه و تلخ می گردد و در صورتی که کمتر از حد معیین کارامل شود ترد و شکننده نمی شود ، باید تجربه و دقت برای بهتر شدن آن به کار برد)
حرارت را خاموش می کنیم و بنیه های سیب را دانه دانه در کارامل می زنیم و کمی بادام خرد شده روی آن می پاشیم .
یک لحظه آنها را با چنگال نگاه می داریم تا کارامل کمی سفت شود بعد در یک ردیف در ظرف می چینیم.
وقتی بنیه های کاراملیزه شده کاملا سرد و شکننده شد، آنها را به هر طریق که دوست داریم در ظرف مناسبی روی هم به شکل مخروط می چینیم.
نکته قابل توجه آنست که این شربت وقتی کمی سرد شد ، سفت و غلیظ می شود ، در اینصورت ظرف کارامل را چند لحظه روی حرارت ملایم قرار می دهیم و باز از آن استفاده می نمائیم.

هیچ نظری موجود نیست: