صفحه نخست | انواع غذا | انواع شیرینی | انواع دسر | هنر پذیرایی و نکات آشپزی | Iranian Foods

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۵, چهارشنبه

شیرینی توت فرنگی با ژنوآز

مواد لازم
1
. تخم مرغ - 8 عدد
2 . آرد سفید - 200 گرم (8 قاشق سوپخوری پر)
3 . شکر - 200 گرم (8 قاشق سوپخوری)
4 . کره - 150 گرم
5 . وانیل - نصف قاشق چایخوری
برای تزئین
1 . خامه - 400 گرم
2 . پودر قند - 125 گرم (5 قاشق سوپخوری)
3 . وانیل - نصف قاشق چایخوری
4 . توت فرنگی درشت سفت و سالم - 1 کیلو
طرز تهیه
برای آماده کردن این شیرینی به یک سینی فر به طول 40 تا 42 سانت و به عرض 30 سانتیمتر احتیاج داریم. کف سینی را یک ورقه کاغذ روغنی می اندازیم و کمی روی کاغذ را با روغن چرب می نمائیم. در ظرف لعابی یا استیل گودی تخم مرغ ها را دانه دانه می شکنیم و با هم زن برقی خوب بهم می زنیم(باید یک تخم مرغ را شکست و خوب مخلوط نمود، بعد تخم مرغ بعدی را شکست) به همین ترتیب تمام تخم مرغ ها را مخلوط کرده ، با همزن هم می زنیم تا مایه کاملا پف کند .
ظرف تخم مرغ ها را در ظرف آبی قرار می دهیم و ظرف آب را روی حرارت ملایم قرار می دهیم . همزدن را ادامه می دهیم تا مایه گرم شود. شکر و وانیل را کم کم در تخم مرغ می ریزیم، باز هم همزدن را ادامه می دهیم تا مایه داغ شود. ظرف تخم مرغ را از آب خارج کرده،آرد را کم کم در آن ریخته و باز هم خوب مخلوط می نماییم و در آخر کار کره را قطعه قطعه کرده ، داخل مایه می ریزیم، هم می زنیم تا مایه کاملا مخلوط شود.
مایه را در سینی آماده شده می ریزیم ،با لبه کارد آن را صاف می نمائیم تا ضخامت آن در همه جا یکسان شود. فر را با حرارت 300 درجه فارنهایت و یا 150 درجه سانتیگراد گرم می نمائیم. (فر باید لااقل یک ربع قبل گرم شود).
سینی را می گذاریم روی پنجره وسط فر ، به مدت 15 تا 20 دقیقه تا نان بپزد ولی زیاد خشک نگردد. سینی را بیرون می آوریم ، می گذاریم کمی سرد شود و ژنوآز را از طول به دو قسمت مساوی می بریم، دو قطعه ژنوآز را روی هم قرار می دهیم و اطراف آن را با هم کمی می بریم تا کاملا هر دو ورقه به یک اندازه شود. کاغذ هر دو قطعه را می بریم و می گذاریم ژنوآز کاملا سرد شود.
خامه را در ظرف گود استیلی میریزیم ، ظرف را روی ظرف یخی قرار می دهیم و خامه را با همزن برقی هم می زنیم تا کاملا سفت شده ، فرم بگیرد و وانیل پودر قند را کم کم در خامه می ریزم و خوب مخلوط می کنیم.
توت فرنگی ها را می شوئیم ، خشک می نمائیم ، دم آن را می گیریم ، چند عدد از آنها را کنار می گذاریم، بقیه را از وسط دو نیم نموده ، روی هر ورقه از ژنوآز را مقداری خامه می ریزیم با لبه کارد خامه را کاملا صاف نموده، یک ردیف توت فرنگی روی سطح یکی از ژنوآزها می چینیم و یک قطعه دیگر ژنوآز را روی آن قرار می دهیم.
اطراف ژنوآزها باید کاملا به هم چسبیده و صاف باشد ، کمی خامه اطراف آن می مالیم ، مقداری از نصفه های توت فرنگی را اطراف ژنواز می چسبانیم . یکی دو قطره رنگ قرمز مخصوص شیرینی داخل بقیه خامه می ریزیم و مخلوط می کنیم تا خامه صورتی کمرنگ بشود و سطح ژنوآز را با خامه می پوشانیم و رویش را با لبه کارد کاملا صاف کرده ، با چند عدد توت فرنگی درسته روی آن را تزئین می نمائیم.

هیچ نظری موجود نیست: