صفحه نخست | انواع غذا | انواع شیرینی | انواع دسر | هنر پذیرایی و نکات آشپزی | Iranian Foods

۱۳۸۸ اردیبهشت ۲۵, جمعه

پاته مرغ

مواد لازم برای 6 تا 8 نفر
1 . مرغ درشت کم چربی پخته شده - 1 عدد
2 . کره - 100 گرم
3 . پیاز سرخ شده - 2 تا 3 قاشق سوپخوری
4 . قارچ خرد شده سرخ شده - 250 گرم
5 . گوشت فیله پاک شده - نیم کیلو
6 . تخم مرغ سفت - 4 عدد
7 . جعفری خرد شده به مقدار کم
8 . آب گوشت - 1 لیوان
9 . خمیر ورقه شده - نیم کیلو
10 . نمک و فلفل و خردل به مقدار کم
طرز تهیه
گوشت را به شکل خلال به اندازه انگشت و یا چهار گوش چهارگوش کوچک می بریم و آماده می گذاریم،قارچ خرد شده را با پیاز سرخ شده و جعفری خرد شده یک تفت می دهیم و کمی نمک و فلفل می زنیم.
کره را در ظرفی می ریزیم و روی آتش می گذاریم،تا آب شود. گوشت را در کره کمی سرخ می کنیم و کمی نمک و فلفل و خردل به آن می زنیم،ظرف نسوز متناسبی را چرب می کنیم و گوشت را ته ظرف می ریزیم ، جعفری و قارچ و پیاز سرخ شده مخلوط شده را روی آن می پاشیم،بعد تخم مرغ های سفت را از وسط دو نیم می کنیم و روی سطح گوشت می چینیم و کمی فرو می بریم.
روی میز را کمی آرد می پاشیم و خمیر را به شکل مربع و به قطر یک سانتیمتر باز می کنیم و از اطراف خمیر نواری به پهنای 3 تا 4 سانتیمتر می بریم و دور ظرف قرار می دهیم به طوریکه دیواره ای در اطراف گوشت و سایر مواد تشکیل دهد، بعد با کمی زرده تخم مرغ روی آن را مرطوب می کنیم. سپس استخوان های مرغ پخته شده را خارج می کنیم و گوشت آن را قطعه قطعه می نمائیم و روی سایر مواد می ریزیم و بعد یک لیوان آب گوشت را از کنار ظرف داخل آن می ریزیم و بقیه خمیر را به شکل سطح ظرف درمی آوریم و روی سطح گوشت ها می اندازیم و با انگشت لبه دو خمیر را به هم می چسبانیم و با یکی دو عدد زرده تخم مرغ و کمی شیر روی سطح خمیر را زرین می نمائیم و با چنگال خطوطی روی سطح خمیر نقش می کنیم، بعد با انگشت در وسط خمیر سوراخی ایجاد می کنیم تا بخار غذا از این سوراخ خارج شود.
فر را با حرارت 400 درجه فارنهایت گرم می نمائیم و ظرف را روی کف فر می گذاریم و در فر را می بندیم . 15 تا 20 دقیقه با این حرارت در فر بماند ، بعد حرارت را 50 درجه کم می کنیم و 30 تا 45 دقیقه دیگر می گذاریم ظرف در فر بماند تا روی آن کاملا زرین شود،بعد غذا را با همان ظرف و داغ داغ سر میز می بریم.
نکته جالب این است که موقعی که غذا را سر میز می بریم بخار از آن خارج می شود.
با خمیر نیمه و یا خمیر فونسه یا خمیر بریزه نیز می توان پاته را به دستور فوق تهیه نمود.

۱ نظر:

هوس مبهم گفت...

سلام. میشه ظرز تیه خمیر نون سنگک رو بنویسین؟