صفحه نخست | انواع غذا | انواع شیرینی | انواع دسر | هنر پذیرایی و نکات آشپزی | Iranian Foods

۱۳۸۹ اردیبهشت ۲, پنجشنبه

شامی پوک

مواد لازم
1 . گوشت مغز ران بی استخوان بدون چربی و رگ و ریشه از گوساله یا گوسفند - نیم کیلو
2 . لپه پاک کرده - نیم کیلو
3 . تخم مرغ - 5 عدد
4 . زعفران سائیده - یک قاشق چایخوری
5 . جوش شیرین - یک قاشق مرباخوری
6 . پیاز - 1 تا 2 عدد
7 . نمک و فلفل بقدر کافی
طرز تهیه
گوشت را تکه تکه می کنیم و می شوئیم بعد پیاز را خرد می نمائیم و گوشت و پیاز را بدون آب در ظرفی می ریزیم و روی آتش ملایم می گذاریم تا آب گوشت کشیده و پیاز نرم شود ، بعد لپه را به دقت می شوئیم و با کمی نمک و مقداری آب می گذاریم کاملا بپزد بطوریکه بعد از پختن آب نداشته باشد، گوشت را یکبار چرخ کرده ، سپس گوشت چرخ کرده و لپه را مخلوط می کنیم و مخلوط را با هم چرخ می کنیم.
تخم مرغ ها را در ظرفی می شکنیم و کمی بهم می زنیم ، جوش شیرین را در یکی دو قاشق آب سرد حل می کنیم و داخل تخم مرغ می ریزیم ، سپس زعفران سائیده را در یکی دو قاشق آبجوش حل می کنیم و با کمی نمک و فلفل در تخم مرغ می ریزیم و مایه گوشت و لپه را که کاملا سرد شده داخل مایه تخم مرغ می ریزیم ، خوب تمام مواد را با هم مخلوط می کنیم و مالش می دهیم سپس در تابه متوسطی روغن فراوان می ریزیم و روی آتش می گذاریم تا داغ بشود ، آنگاه یک نعلبکی را پارچه نازکی میکشیم ، ته پارچه را در دست جمع می کنیم و دست را کمی مرطوب می نمائیم و از مایه گلوله هایی به اندازه یک نارنگی برمی داریم و روی پارچه که به نعلبکی کشیده ایم به صورت دایره باز می کنیم بطوریکه اطراف دایره از وسط آن کمی نازکتر باشد و با انگشت وسط شامی را سوراخ می کنیم ، بعد آنرا به دست دیگر بر می گردانیم و با احتیاط در روغن کاملا داغ می اندازیم ، روغن باید کاملا روی شامی را بپوشاند و بدون آنکه دست بزنیم می گذاریم یک طرف شامی برشته شود بعد با کفگیر آن را بر می گردانیم تا طرف دیگر آن سرخ شود و بعد آنرا در صافی می گذاریم تا روغن زیادی آن گرفته شود . به همین ترتیب تمام شامی ها را سرخ می کنیم.
با این مقدار مواد معمولا 14 تا 15 عدد شامی تهیه می شود، شامی ها را در دیس می چینیم و فاصله بین شامی ها را یک حلقه لیمو و یک برگ جعفری می گذاریم و اطراف آنرا با جعفری و حلقه های گوجه فرنگی یا تربچه تزئین می کنیم.
سه اشکال ممکن است در پخت شامی پیدا شود :
اول اینکه ممکن است شامی در روغن وا برود در اینصورت یک تخم مرغ به مایه اضافه می کنیم.
دوم اینکه ممکن است شامی خوب پف نکند در اینصورت کمی جوش شیرین در آب سرد حل می کنیم و به مایه اضافه می کنیم.
سوم اینکه ممکن است شامی در اواخر طبخ کف کند و سر برود در اینصورت روغن شامی را باید عوض کرد و اگر مایه کمی شل شود یکی دو قاشق آرد نخودچی به آن اضافه می کنیم.
ممکن است شامی را کوچک کوچک تهیه کرد در این صورت در تابه مقداری روغن می ریزیم ، داغ که شد بحدی که سطح تابه گنجایش داشته باشد ، شامی در روغن می اندازیم . بدیهی است که اگر شامی بزرگ تهیه کردیم باید آنها را دانه دانه سرخ نمود.

هیچ نظری موجود نیست: